Kas yra antraštinis masalas ir kodėl jis taip gerai veikia?


Ar žinote terminą „antraštinis masalas“ (angl. clickbait)? Jeigu naudojatės internetu jau daugiau nei 10 metų, tikrai esate bent kartą tapę šio reiškinio auka. Dažnai antraštinis masalas laikomas erzinančia susidomėjimo pritraukimo taktika, kartais galinčią sukelti neigiamų padarinių.


Nepaisant rizikos suerzinti ir atstumti skaitytojus, antraštinis masalas plačiai naudojamas internete, pradedant naujienų portalais, baigiant smulkaus verslo tinklaraščiais.


Kas yra antraštinis masalas?


Sąvoka apibūdinama kaip melaginga internetinė reklama, kuri dažnai pateikiama kaip nuoroda tinklalapyje, prie kurios paprastai pridedamos sensacingos antraštės ir nuotraukos. Galima teigti, kad didžioji dalis internete sutinkamo antraštinio masalo – nenaudinga vartotojui, kai matoma prasta turinio kokybė, antraštėje užduodami klausimai, į kuriuos straipsnyje neatsakoma arba pateikiama netinkama išvada. Todėl dažnai šis reiškinys apibūdinamas posakiu „pažadama daugiau nei įvykdoma“.


Antraštinio masalo istorija


Antraštinis masalas kildinamas iš geltonosios spaudos, su kuria siejami laikraščiai, kuriuose mažai ar visiškai nesirūpinama informacijos tikslumu ar tyrimais ir kurie siūlo patrauklias antraštes, siekdami parduoti daugiau numerių. Kita, labiau pažįstama šio tipo naujienų forma yra bulvarinė žurnalistika, kuri gyvuoja per amžius ir apima tokias publikacijas kaip populiarus prekybos centrų bulvarinis leidinys „Weekly World News“ ir ten aprašoma juokinga „Berniuko šikšnosparnio“ medžioklė.


Antraštinis masalas, geltonoji spauda ir bulvarinė žurnalistika naudoja išskirtines, sensacingas antraštes ir turinį, siekiant vieno tikslo – aukštesnių pajamų. Paprastai tariant, antraštinis masalas tai interneto piktžolės – nekenksmingos, bet negražios ir jomis sunku atsikratyti.


Kodėl antraštinis masalas veiksmingas?


Antraštinis masalas žaidžia vartotojų emocijomis. Apgaulingai kuriamos antraštės sukuria gerai žinomą FOMO (liet. baimės praleisti) efektą, kuris pateikiamas „Jūs nepatikėsite!“ formatu. FOMO yra viena iš priežasčių, kodėl mes tokie priklausomi nuo socialinių tinklų.


Verta pabrėžti, kad antraštinis masalas nėra partizaninė (angl. guerrilla) rinkodara, kadangi pastaroji šokiruoja iš karto, o masalas melagingai pažada šokiruojantį turinį, kurio iš tiesų nepateikia.


Ši taktika struktūruota taip, kad antraštė pasako, kad žino tai, ko nežinote jūs, bet galite sužinoti vos vienu paspaudimu. Šiuo atžvilgiu masalas skatina vartotojų smalsumą ir jeigu mes, žmonės, iš prigimties nebūtume tokie patiklūs, naivūs ir smalsūs, nebūtume tokie paveikūs šiai ir panašioms taktikoms.


Visa laimė, kad antraštinis masalas lengvai pastebimas. Jeigu kažkas skamba per gerai, kad būtų tiesa, tikriausiai taip ir yra. Nors skiriamieji bruožai yra akivaizdūs, žmonės vis tiek dažnai žinodami, kas jų laukia, įsitraukia. Kartais antraštė būna per daug intriguojanti, kad galima būtų ramiai praleisti pro akis.


Geras masalas vs. blogas masalas


Nors dažnai daroma prielaida, kad antraštinis masalas yra blogai, tai nėra visiškai tiesa. Didžiąją dalį laiko ši taktika yra nekenksminga, blogiausiu atveju liksite iššvaistę kelias minutes savo laiko.


Vienos populiariausių antraštinio masalo formų yra sutinkamos ir jūsų mėgstamose naujienų publikacijose. Nesvarbu, kokiuose tinklalapiuose lankotės, galite aptikti skiltį, kurioje puikuosis antraštė, tikriausiai sugalvota ne redakcijos, o apmokėto turinio autorių. Šie straipsniai gali būti laikomi geruoju arba bent jau nekenksmingu masalu.


Tačiau antraštinis masalas nėra aptinkamas tik straipsniuose. Naudojamas internetinių reklamų pajamoms generuoti, metodas dažnai naudojamas video peržiūroms rinkti, tokiose svetainėse kaip „Youtube“. Pasitelkiamos išsiskiriančios iš kitų, sensacingos miniatiūros (angl. thumbnail).


Jeigu gerasis masalas yra naujienų portalų straipsniai, o įprastas – pribloškiantis turinys, kas yra blogasis masalas? Jį taip pat lengva atpažinti kaip ir prieš tai minėtus tipus. Atsargumo dėlei venkite straipsnių, kurie žada jums pinigus arba kuriuose siūloma atsisiųsti programėles. Nors yra tikimybė, kad tai yra tikras, nekenksmingas turinys, dažnu atveju rezultatas yra priešingas, jūsų kompiuteris gali būti užkrėstas kenkėjiška programa arba galite tapti sukčiavimo auka.


Tačiau antraštinio masalo naudojimas gali neigiamai paveikti jūsų SEO (Search Engine Optimization) rezultatus. Jeigu antraštėje pažadate visą pasaulį, bet suteikiate tik mažą kruopelę to – lankytojas greitai pasišalins iš jūsų tinklalapio. Tai padidins atmetimo rodiklį ir sutrumpins svetainėje praleidžiamo laiko trukmę. Abu šie rezultatai gali jūsų tinklalapį paieškos sistemose nustumti dar žemiau.


Ar jums verta išbandyti antraštinį masalą?


Jeigu masalas veiksmingas kitiems, gal jis bus naudingas ir jums? Dažniausiai atsakymas – ne. Jeigu esate smulkus verslas, rizikuojate atstumti savo auditoriją. Blogiausia, ką galite padaryti, tai atstumti žmones, kuriuos stengiatės pritraukti, dėl to, kad panaudojote pernelyg sensacingas antraštes ir suteikėte mažiau nei žadėjote, taip nuvildami skaitytoją.


Nusprendus naudoti antraštinį masalą, svarbiausia suteikti tai, ką žadate. Atsakymas turi būti pateiktas tiek pat įdomiai, kiek ir klausimas antraštėje, tam kad skaitytojai nepasigailėtų apsilankę jūsų tinklalapyje.


Jeigu visgi išdrįstate pabandyti, pateikiame kelis antraščių pavyzdžius, kuriuos galėtume panaudoti šiam straipsniui:

  • Nepatikėsite šiais šokiruojančiais faktais apie antraštinį masalą!

  • Mes parašėme straipsnį apie antraštinį masalą, nepatikėsite, kas įvyko po to!

  • Tai nuostabiausias straipsnis apie antraštinį masalą, kokį kada nors perskaitysite.

Jaunojo verslo bendruomenė

El. paštas:

wixhub-LT@wix.com

Rūdninkų g. 2, Vilnius, Lietuva

Paskyra Facebook'e:

Wix Hub Lithuania